مترجم: سعید علیزاده
منبع:راسخون


 

علت تورم لب می‌تواند از تروما و درماتیت تماسی تا واکنش‌های آلرژیک به برخی شرایط بهداشتی باشد. گزینه‌های درمان می‌توانند بسته به علت آن متفاوت باشند.
لب‌ها به دلیل اینکه یکی از ظریف‌ترین اعضای بدن هستند به مراقبت مناسب نیاز دارند. خارجی‌ترین لایه لب نازک‌تر از پوست سایر نقاط بدن است. این باعث می‌شود که آن‌ها بسیار حساس باشند. تروما، قرار گرفتن در معرض ماده آلرژی‌زا یا یک تحریک‌کننده می‌توانند موجب متورم شدن لب شوند. دوره درمان بستگی به علت بیماری دارد.
از آنجا که تورم لب می‌تواند نشانه‌ای از یک وضعیت بهداشتی باشد، بهترین کار این است که برای شناسایی علت آن با یک پزشک مشورت کنید. دارو درمانی، اصلاح رژیم غذایی و دیگر تغییرات مربوط به شیوه زندگی قطعا کمک خواهند کرد. در اینجا چند نکات مراقبتی نوشته شده که می‌توانید آن‌ها را پیگیری کنید.

اقدامات مراقبتی

• کمپرس سرد و گرم: چند تکه یخ فراهم کنید و آن‌ها را در یک حوله قرار دهید. این کمپرس سرد را به آرامی روی لب متورم قرار دهید. همچنین می‌توانید یک قاشق را چند دقیقه در فریزر قرار دهید و به آرامی آن‌را روی لب فشار دهید. همچنین می‌توانید کمپرس گرم را امتحان کنید. یک حوله را به داخل آب گرم بیاندازید و سپس به مدت 10 تا 15 دقیقه روی لب بگذارید. حرارت تجمع خون در منطقه متورم را کاهش می‌دهد و در نتیجه تورم کاهش می‌یابد. اگر تورم به دلیل مصدومیت باشد این درمان مفید خواهد بود.
• نمک و نارون‌کوهی: مخلوط عصاره نارون کوهی و نمک به نسبت 2 به 1 برای کاهش هر نوع تورم موضعی بسیار موثر است. این مخلوط باید به مدت 15 تا 20 دقیقه روی لب‌ها باقی بماند و سپس با آب سرد شسته شود.
• زردچوبه: یکی دیگر از ترکیات مفید برای کاهش تورم، مخلوط پودر زردچوبه، گل سرشور و آب است. گل سرشور دارای خاصیت خنک کنندگی است که باعث کاهش تورم می‌شود. همچنین می‌توانید چند قطره از عسل ارگانیک به این مخلوط اضافه کنید تا از خشک شدن لب‌ها توسط زردچوبه و گل سرشور جلوگیری شود.
• چای کیسه‌ای: استفاده از چای کیسه‌ای برای لب متورم یکی دیگر از درمان‌های موثر است. یک چای کیسه‌ای را به مدت چند دقیقه داخل آب گرم قرار دهید. سپس چای کیسه‌ای را بردارید و اجازه دهید خنک شود. به مدت چند دقیقه روی لب‌ها قرار دهید. این کار به کاهش تورم کمک خواهد کرد. مقداری موم دارویی روی لب قرار دهید تا از خشک شدن لب جلوگیری شود.
• آلوئه‌ورا و روغن درخت چای: مخلوطی از ژل آلوئه‌ورا تمیز و روغن چای به نسبت 2 به 1 در تسکین هر نوع التهاب جلدی کمک‌کننده است، همچنین برای کاهش تورم لب‌ها نیز مفید است. این خمیر را روی لب‌های متورم قرار دهید و اجازه دهید خشک شود. پس از آن، با آب سرد بشویید. اگر تورم لب‌ها فروکش نکرد، این کار را روزی دو بار تکرار کنید.
• سیب‌زمینی: سیب‌زمینی نیز می‌تواند در کاهش تورم کمک‌کننده باشد. سیب‌زمینی را رنده کنید و آب آن‌را جدا کنید. این آب را روی تورم قرار دهید. این کار التهاب را التیام می‌بخشد و اثر خنک‌کنندگی نیز دارد.
• روغن نارگیل: روغن نارگیل به خاطر خاصیت شگفت‌انگیز خود برای درمان آسیب‌های پوستی شناخته شده است. همچنین از خشکی بیش از حد پوست، تورم و التهاب جلوگیری می‌کند. یک لایه از روغن نارگیل را روزی سه تا چهار بار روی لب‌ها بمالید.
• جوش شیرین: اگر تورم به خاطر نیش حشرات است، در این صورت جوش شیرین در کاهش التهاب، تورم و درد مفید خواهد بود. سه قاشق چای‌خوری از جوش شیرین را با یک قاشق آب مخلوط کنید و این خمیر را روزی چندبار روی لب‌ها قرار دهید. این کار را تا زمانی تکرار کنید که تورم فروکش کند.
• آب نمک: اگر تورم لب به خاطر هرگونه صدمه باشد، در این صورت استفاده از محلول آب نمک گرم ممکن است در کاهش تورم کمک‌کننده باشد. فقط یک قاشق چای‌خوری نمک را در یک فنجان آب مخلوط کنید و سپس با کمک توپ پنبه‌ای این حلول را روزی چندبار به لب‌ها بمالید. این کار ممکن است باعث حس سوزش شود ولی زخم را سریع‌تر التیام می‌بخشد.

سایر اقدامات:

• اگر تورم لب به خاطر حساسیت به برخی مواد غذایی است، در این صورت مواد غذایی عامل را شناسایی کنید و از مصرف آن‌ها خودداری کنید. تا جایی که ممکن است از مواد حساسیت‌زا دوری کنید. اطمینان حاصل کنید که براق کننده لب و رژ لب حساسیت ایجاد نمی‌کنند. در صورت واکنش‌های آلرژیک، ممکن است پزشک شما برایتان آنتی‌هیستامین یا داروهای ضدآلرژی تجویز کند.
• علاوه بر موارد فوق، برای جلوگیری از خشکی و حفظ رطوبت لب، به مقدار کافی آب بنوشید.
• برای جلوگیری از کمبودهای تغذیه‌ای یک رژیم غذایی متعادل و سالم داشته باشید. رژیم غذایی شما باید سرشار از ویتامین‌ها، به‌خصوص ویتامین B و C باشد. ویتامین C نقش مهمی در درمان بافت آسیب‌دیده و کاهش تورم ایفا می‌کند.
• اگر دلیل تورم لب‌ها به خاطر برخی دیگر از مشکلات سلامتی، مانند عفونت غدد بذاقی، کم‌کاری هیپوفیز و ... است، درمان این بیماری‌ها، به صورت خودکار التهاب لب‌ها را نیز درمان خواهد کرد.

علل عمده

• ورم کردن لب‌ها عمدتا به دلیل واکنش آلرژیک به مواد غذایی خاص، گرده و یا هر ماده آلرژی‌زای دیگر در محیط ایجاد می‌شود. مواد آلرژی‌زای مختلف مانند گرده، گرد و غبار، خز حیوانات و یا آلاینده‌های صنعتی و پاتولوژیک، می‌توانند سبب تورم لب شوند.
• واکنش‌های آلرژیک به طور کلی با احساس سوزش آغاز می‌شوند و سپس منجر به تورم می‌شوند. این تورم ممکن است به مدت چند ساعت ادامه یابد. حساسیت‌های غذایی (بخصوص مربوط به آجیل و صدف) می‌توانند سبب تورم لب و زبان، همراه با سایر علایم مانند، خارش در امتداد لب‌ها و بثورات قرمز در اطراف دهان شوند.
• تورم لب همچنین می‌تواند نتیجه گزش و نیش حشرات مانند زنبور عسل، زنبور سرخ، زنبورها، مورچه‌ها و ... باشد. در این موارد مکانیزم مشابه با یک واکنش آلرژیک است، فقط در این موارد، سم حشرات به عنوان ماده آلرژی‌زا عمل می‌کند.
• ورم کردن لب‌ها می‌تواند یک عارضه جانبی بر اثر مواد مخدر و برخی از داروها باشد.
• برخی شرایط بهداشتی مانند، بیماری کرون، گلوکاگن، بیماری پوستی myxedema، پسوریازیس، اگزما و آنژیوادم ارثی می‌توانند باعث تورم لب شوند.
• آکرومگالی یک نوع بیماری است که در آن پوست صورت، دست‌ها و پاها ضخیم و یا متورم می‌شوند. این بیماری ممکن است باعث تورم، پوسته پوسته شدن، خونریزی از لب و همچنین تغییر در بافت و رنگ لب‌ها شود.
• کمبود ویتامین B می‌تواند سبب تورم در گوشه‌های لب شود. در این شرایط باز کردن دهان توسط شخص سخت می‌شود.
• عفونت‌های ویروسی مانند تبخال دهان، می‌توانند منجر به تورم و تاول روی لب‌ها شوند.
• یکی دیگر از دلایل مهم تروما یا آسیب به لب‌ها است.
بهترین راه برای جلوگیری از تورم لب‌ها، مراقبت خوب از آن‌ها است. مواد غذایی که باعث ایجاد حساسیت در شما می‌شوند را مصرف نکنید. با استفاده از یک ترکیب طبیعی ملایم مانند آرد ذرت یا یک بسته آبلیمو شکر، و مالش آن حداقل دو بار در هفته، پوست مرده را از روی لب‌ها جدا کنید. اطمینان حاصل کنید که برای جلوگیری از خشک شدن و ترک خوردن لب‌ها از یک مرطوب‌کننده غنی استفاده کنید. از یک موم لب ملایم و روشن برای نرم کردن و انعطاف‌پذیر کردن لب‌ها استفاده کنید، به‌طوریکه هیچ چیز مانع دیده شدن خنده شما توسط جهانیان نشود.